Translate

dijous, 28 de març de 2013

Taller de Lectura:Text Narratiu. Sant Jordi


Quan volem treballar la relació que hi ha entre diferents fragments d'un text, va bé treballar l’estructura d'un text narratiu. El mes d'abril és un mes idoni per treballar aquesta estructura ja que a molts centres és tradició d'explicar la “Llegenda de Sant Jordi”.
 Aprofitem la llegenda per fer reflexionar els nostres alumnes.

Quines parts té una llegenda?

1.      Presentació: Qui? Com és? On passa?
2.      Nus: Què passa? Quin problema hi ha?
3.      Desenllaç: Com acaba? Com es soluciona el problema?

hppt//4bp.blogspot.com

Es important que vegin que les tres parts són imprescindibles i han de seguir aquest ordre.
Totes les llegendes i contes tenen aquesta estructura.



Taller de lectura .Text narratiu. Llegenda de Sant Jordi from Beatriu Palau


Pels més petits i també per atendre la diversitat de l'aula teniu aquests altre material.



divendres, 22 de març de 2013

dimarts, 19 de març de 2013

TALLER DE LECTURA: COMPRENSIÓ D'ENUNCIATS I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES MATEMÀTICS


Per què costa tant resoldre problemes matemàtics?
Molts de nosaltres estem d’acord en que la primera  raó és la comprensió de l’enunciat del problema, seguint pel domini de coneixements matemàtics i saber-los aplicar correctament.
Us proposo  una sèrie d’estratègies seqüenciades , per aconseguir en primer lloc comprendre l’enunciat i per acabar resolent el problema. Estan extretes de les CCBB de l’àmbit matemàtic de Primària.






1.- Entendre literalment l’enunciat:

·        Imaginar-se la situació.
·        Localitzar les dades importants i  les irrellevants.
·        Relacionar les dades.

2.- Traduir-ho a llenguatge matemàtic.

3.- Fer l’estimació dels  resultats.

4.- Resoldre’l utilitzant les estratègies més adients.

5.- Raonar els passos seguits de forma oral o escrita.

Aquets passos es faran començant per situacions molt senzilles partint sempre de fets reals i anirem augmentant el grau de complexitat a poc a poc.
En primer lloc podem treballar només la comprensió de l’enunciat del problema, després podem anar afegint els següents passos.
L’activitat que teniu  a continuació parteix de les ofertes d’un supermercat, malgrat sembla fàcil (la solució és una suma), té un grau de complexitat en la comprensió lectora de l’enunciat que necessita molta atenció per resoldre’l i no confondre la informació.




dissabte, 16 de març de 2013

TALLER DE LECTURA.FER PREDICCIONS: TRIAR UN LLIBRE DE LA BIBLIOTECA


Quan anem a la biblioteca a triar llibres, veiem molt sovint un anar i tornar continu  dels alumnes per canviar de llibre unes quantes vegades abans de triar-ne un definitivament.
Com totes les altres estratègies, aquesta de triar un llibre, també s’ha d'aprendre. Com sabeu el que fem els lectors experts és fer prediccions a partir de la portada i contraportada del llibre.
Per tant per triar un llibre hem de seguir els passos següents:


http://www.mejoresmascotas.com

FER PREDICCIONS A PARTIR DE:
  1. Llegir el títol.
  2. Reconèixer l’autor.
  3. Mirar el dibuix.
  4. Llegir la contraportada .
Per iniciar-se en les minilliçons i el modelatge aquesta és una pràctica senzilla.



dimecres, 13 de març de 2013

Taller de lectura. Lectura crítica : opinem i decidim


Si volem que els nostres alumnes arribin a un alt nivell d’habilitat cognitiva haurem de fer exercicis de valoració de textos. Els resultats de les proves Pisa sobre la lectura crítica tenen molt que desitjar en el nostre país.
Quina és la causa?  No tenen opinió? No la saben expressar? No deixem que la manifestin?



Des del Taller de Lectura podem oferir un espai on puguin expressar-se, opinar i decidir.A partir del “Decàleg contra el malbaratament alimentariun text que dóna per molt, podem oferir aquesta oportunitat als nostres alumnes.
El Referent d’Aula i fitxa de treball els ajudarà a fer una valoració expressant la seva opinió i prenent una decisió. 

wikinoticia.com


Per valorar un text


  • 1.- Llegeixo el text.
  • 2.- M’aturo a cada frase important.
  • 3.- Penso: què és el què jo crec?
  • 4.- Expresso la meva opinió.
  • 5.- Decideixo.





diumenge, 10 de març de 2013

Taller de Lectura. Analitzar: classificar i comparar

Analitzar un text és un nivell superior de comprensió lectora (4t nivell de la Taxonomia de Bloom ), per fer-ho haurem d'ensenyar els nostres alumnes a classificar i comparar entre d'altres activitats.

He triat un text narratiu/descriptiu d'en Josep Pla que en servirà d'exemple per treballar la classificació i la comparació:  "Ànecs xerraires i ànecs muts".També us ofereixo un material de suport per facilitar la classificació i la 

www.bancodeimagenesgratis.com

comparació que ens servirà de Referent d'aula.
Aquesta activitat es pot fer amb textos on es parli de diferents protagonistes, llocs, èpoques...


CLASSIFICAR I COMPARAR CARACTERÍSTIQUES D’ANIMALS.
1.- Llegir el text.
2.- Fixar-nos de quins animals parla.
3.- Subratllar amb colors diferents les característiques de cada animal en el text.
4.- Classificar les característiques de cada animal a la seva columna.
5.- Comparar en què s’assemblen i en què es diferencien.







dijous, 7 de març de 2013

Taller de Lectura: Text discontinu. La bicicleta


blog.educastur.com
Aquí teniu una proposta per treballar el Taller de Lectura des de l'àrea de coneixement del Medi. Aquest seria un text científic que ens parla de les màquines compostes formades per vàries de simples.
Els alumnes cerquen informació en un text discontinu ( aquest tipus de text ha sortit a  les proves de competències bàsiques de 6è i a les diagnòstiques de 5è d'algun curs).
Ens hem adonat que els alumnes de primària els costa trobar la informació en textos d'aquest tipus, creuen que la informació important està en el text continu i no es llegeixen les parts del text discontinu.
Per aquesta raó a l'Escola de Santa Eugènia de Girona, vam decidir treballar aquesta forma de text, partint del seu llibre de Coneixement del Medi de 6è de l'Editorial La Galera.
Hem preparat un Referent d'Aula que el trobareu a la presentació  i a la minilliçó que teniu a continuació.
També ens hem aventurat a fer una RÚBRICA per avaluar aquest text.